joi, 29 decembrie 2016

Educația incluzivă


Educaţia incluzivă se referă la eliminarea tuturor barierelor din calea educaţiei
şi a asigura participarea celor vulnerabili din punct de vedere al excluziunii şi
marginalizării .

 Prima cerinţă a

educaţiei incluzive este de a diminua până la a elimina toate formele de excluziune. Ea
asigură accesul, participarea şi succesul şcolar pentru toţi copiii. Şcoala incluzivă
dezvoltă toate elementele necesare unei integrări sociale reuşite.


 Şcoala incluzivă este  deschisă tuturor elevilor şi le furnizează elementele esenţiale unei integrări sociale reuşite.
Scoala incluziva  presupune, în primul rând, recunoasterea dreptului fiecarui copil la educatie, si apoi întelegerea diferentelor de adaptare si învatare,specifice fiecarui copil în parte, ca fiind naturale.


Şcolile incluzive sunt acele şcoli deschise şi prietenoase, care au o curriculă
flexibilă şi practici de predare de calitate care promovează evaluarea continuă şi
parteneriatele din educaţie.

 Cadrele didactice implicate în educatia incluziv pun accentul pe dezvoltarea de activitati care comporta lucrul în echipa si cooperarea, pe respectarea identitatii culturale a fiecarui copil în parte si pe monitorizarea constanta a eficacitatii activitatilor de predare - învatare - evaluare la nivelul fiecarui copil.
 În acelasi timp, programele de sprijin si remediere scolara, utilizarea posibilitatilor oferite de curriculum-ul la decizia scolii si implicarea parintilor îndiverse activitati extracurriculare organizate la nivelul unitatii de învatamânt reprezinta tot atâtia pasi catre succesul scolar al fiecarui copil.

O scoala incluziva este o scoala deschisa catre orice elev, o scoala care primeste orice elev, îl valorizeaza si îl face sa se simta acasa. Este, as spune, scoala ideala, unde toata lumea se duce cu placere si toti copiii sunt ajutati sa-si atinga maximumul potentialului nativ. Este scoala care ofera sprijin accentuat pentru acei copii care au nevoie în mod deosebit de el".

Dreptul copiilor la educație trebuie respectat indiferent de problemele pe care le prezintă în procesul de învățare școlară. Educația este și ea unică pentru fiecare elev în parte în funcție de stilul, ritmul, nivelul său de învățare și dezvoltare, caracteristicile și particularitățile sale (etnie, rasă, gen, dizabilitate, religie etc.), aptitudinile, așteptările sau experiența sa anterioară.

(Gherguț, A., 2016, p.41)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu